Wanneer je je afvraagt wat Kanban precies is en wat het inhoudt gaat het lezen van deze blog je daar hopelijk meer duidelijkheid over geven. We gaan proberen namelijk het hele verhaal rondom Kanban aan je uit te leggen. Waarom je er wel voordeel van zou kunnen hebben of juist niet. Ben je nieuwsgierig geworden, lees dan snel verder op deze pagina.
Wat is de definitie van de Kanban methode?
Kanban is een manier waarmee je kennis en diensten kan omschrijven, verbeteren en managen. Hierbij zou je kunnen denken aan de afhandeling van klachten. De kracht van Kanban is eigenlijk dat hetgeen dat niet zichtbaar is toch zichtbaar gemaakt wordt.
Wanneer deze dingen zichtbaar zijn geworden is het wel van belang dat je gestructureerd te werk zal gaan en niet alles in een keer op gaat pakken. Een actielijst met prioriteringen zou je daar bij kunnen helpen. Ook met behulp van Kanban software kom je heel ver.
Welke Kanban software kan je het best gebruiken?
Op het gebied van Kanban software zijn er verschillende systemen te verkrijgen die allemaal weer zo hun eigen eigenschappen bezitten. Het is daarom van belang dat je de behoeften en wensen die bij jouw situatie passen op een rij zet en dat je dan met deze wensen op zoek gaat naar de meest geschikte software die bij jouw bedrijf past.
Op het internet zijn meerdere pagina’s te vinden waarbij je de verschillende aangeboden software op een makkelijke manier kan vergelijken met elkaar ten opzichte van jouw wensen. Wat heb je voor jouw bedrijf nodig? Door diverse programma’s voor voorraadbeheer, projectmanagement en administratie te vergelijken vindt je precies datgeen wat het beste bij jouw situatie past.
Welke kerngebruiken kan je koppelen aan de Kanban methode?
Er zijn zes kerngebruiken te vinden binnen de Kanban methode. Hieronder lees je meer over deze zes kerngebruiken:
1. Minimaliseer het aantal casussen dat je in een keer oppakt
Maak eerst af waar je mee bezig bent voordat je iets nieuw oppakt en neem niet meteen alles tegelijk op je schouders maar kies iets uit waar je mee gaat beginnen. De rest volgt dan later.
2. Maak zichtbaar wat je zichtbaar kan maken
Binnen de Kanban methode wordt veel waarde gehecht aan het visualiseren van dingen die niet visueel waren. Vaak wordt er beginnen met het inzichtelijk malen van het werkproces. Hiermee loop je vaak verschillen tegen het lijf dat er voor zorgen dat er een manier gevonden moet worden samen te gaan werken
3. Maak duidelijke afspraken
Leg de afspraken die jullie als team maken vast, op die manier weet iedereen waar hij aan toe is.
4. Manage de workflow
Leg limieten vast van nieuwe onderwerpen die opgepakt kogen worden. Voor iedereen is dan duidelijk wanneer er weer iets opgepakt kan worden.
5. Beleg periodieke meetings voor feedback
Door maandelijks bij elkaar te komen en feedback te bespreken blijf je steeds groeien in het proces als team. Van elkaar leren is erg belangrijk.
6. Continue verbeteren
Door samen hier mee aan de slag te gaan zal je merken dat je als team blijft verbeteren. Je leert veel van elkaar.