Dit artikel gaat in op de vraag wat is online marketing. Met traditionele marketing heeft elk bedrijf zich beziggehouden. Wat houdt dat precies in? En hoe vertaald dat zich dat naar de online versie?
Marketing
Voordat bedrijven websites maakten, hielden die zich ook bezig met marketing. Daaronder vallen alle activiteiten die er op zijn gericht om de verkoop van diensten en/of producten te stimuleren. Daarbij komen vragen aan de orde als:
- Welke producten/diensten dienen te worden aangeboden?
- Wie zijn onze (potentiële) klanten?
- Welke prijzen kunnen we toepassen?
- Hoe promoten we onze producten/diensten?
Marketing is dus niet alleen de promotie, maar in dit artikel zullen we ons daar vooral op richten. Als we het over online marketing hebben, dan hebben we het doorgaans over promotie.
Website
Alhoewel niet per se noodzakelijk, nemen we hier het hebben van een eigen website als startpunt. Je kunt zonder website ook je producten/diensten op het web promoten, maar met een website kan je effectiever zijn. In zeer veel gevallen zoeken mensen informatie op het web. De Gouden Gids bestaat niet meer en ook catalogi worden zelden nog gedrukt. Voor het zoeken van informatie op het web gebruikt men zoekmachines. Daarvan is die van Google verreweg de meest gebruikte. Op die zoekmachine zullen we ons daarom in het vervolg richten. Online marketing begint met het zorgen dat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komt. Het geheel van maatregelen daarvoor wordt aangeduid met Search Engine Optimization (SEO). Met een hoge positie bereik je meer potentiële klanten en dat vergroot de kans op meer omzet.
Zoekmachine adverteren
Je kunt via zoekmachines adverteren. Dit word Search Engine Advertising (SEA) genoemd. Als je een website hebt, dan kan je in de advertentie een link daarnaar zetten. Zonder een website bijvoorbeeld een telefoonnummer. Bij het adverteren komen diverse marketingaspecten aan de orde, zoals wat kenmerkt je producten/diensten en waar bevinden zich je cliënten. Voor advertenties kan je onder meer bepalen waar ze geografische gesproken moeten verschijnen en bij welke zoekopdrachten je wilt dat je advertentie in aanmerking komt om te verschijnen.
Bron: www.roipartners.nl
Sociale media
Bij de vraag wat is online marketing denken we echter niet alleen aan SEA. Sociale media kunnen ook heel goed worden gebruikt, zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Naast advertenties zijn ook podcasts en webinars goede online-mogelijkheden.
Bron foto door Mikael Blomkvist via Pexels