Welkom op de FAQ pagina van ondernemersontwikkelnetwerk.nl. Op deze pagina hebben wij zoveel mogelijk de meest gestelde vragen van onze bezoekers voor u opgesomd. Neemt u maar een kijkje en wellicht zit het antwoord dat u zoekt tussen deze vragen.

Kiezen van een netwerk

  1. Wat kan ondernemersontwikkelnetwerk.nl mij bieden?

Bij ondernemersontwikkelnetwerk.nl bieden wij u tips en tools hoe u op een makkelijke manier een netwerk kunt opbouwen met collega ondernemers.

  1. Welke doelen kunnen behaald worden door te netwerken?

Door te netwerken kunnen doelenstellingen in 1 keer behaald worden. Denk bijvoorbeeld aan vergroten van naamsbekendheid, partners voor nieuwe samenwerkingen, nieuwe opdrachten, verzamelen van marktinformatie etc.

 

Algemene informatie over netwerken

  1. Zijn er nog andere ontwikkelnetwerkorganisaties in Nederland?

In Nederland zijn er een aantal netwerkorganisaties met vooral een zakelijk doel. Het verschil zit in de type dienstverlening of type netwerkdoelstelling die zij voor hun bezoekers en leden proberen te behalen.

  1. Hoe weet ik of ik voldoende netwerkvaardigheden heb?

Netwerken is niet hetzelfde als een goed gesprek voeren. Probeer tijdens bijeenkomsten daarom minimaal 4 nieuwe contacten te leggen en maximaal 8 personen te spreken. Aan de hand van nieuwe leads, behaalde kennis, aantal gesproken personen kan je 1 keer per half jaar je doelstellingen evalueren.

  1. Hoe ziet de toekomst van netwerken eruit?

Vanwege globalisering en automatisering zullen communicatie en contacten veel meer via het internet geschieden. Ondanks de online informatie zal de behoefte om elkaar te ontmoeten wel blijven bestaan. Omdat het fysieke netwerken niet meer zo populair is onder de jonge generatie zullen netwerkbedrijven hun diensten aantrekkelijk moeten maken.

  1. Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een korte presentatie over u en uw bedrijf. Zo een presentatie mag niet langer dan 60 seconden duren. In deze 60 seconde vertelt u ook wat uw toegevoegde waarde is.

  1. Wat houdt het “handlezen” tijdens netwerken in?

Het “handlezen” is een ezelsbruggetje dat u kunt toepassen om vragen te kunnen stellen aan uw gesprekspartner. Het “handlezen” is een methoden die toegepast kan worden om nieuwe opdrachten binnen te halen.

De vingers staan voor:

  • Duim: waar bent u goed in?
  • Wijsvinger: waar wilt u naar toe met uw bedrijf?
  • Middenvinger: waar houdt u niet van?
  • Ringvinger: waar bent u trouw aan?
  • Pink: waar bent u nog klein in en wilt u verder groeien?

 

Netwerkvaardigheden

  1. Ik kan maar geen resultaten halen uit netwerkbijeenkomsten. Wat kunnen de oorzaken hiervan zijn?

Hieronder sommen wij enkele oorzaken voor u:

  • Half voorbereidt werken. U heeft niet vooraf op papier gezet met wie u concreet in contact wil komen.
  • Uitsluitend praten met mensen die u kent.
  • Kleding voldoet niet aan kledingvoorschriften.
  • Teveel drank nuttigen.
  • Na aanmelding niet aanwezig zijn op bijeenkomsten. Meldt u altijd netjes af indien u om wat voor reden dan ook niet aanwezig kunt zijn.
  • Teveel indruk willen maken op klanten.
  • Alleen over uw eigen successen praten.
  • Geen visitekaartjes bij u hebben.
  • Geen gebruik maken van sociale media
  1. Kan netwerken aangeleerd worden?

Netwerken kan inderdaad aangeleerd worden. U moet alleen het juiste event kiezen. U kunt zich ook voorbereiden op het tonen van empathie en vragen stellen.

  1. Waarom heb ik een visitekaartje nodig?

Het visitekaartje is een kaartje met de persoonlijke gegevens. Op zo een kaart staan vaak de gegevens als uw naam, functie, bedrijfsnaam, telefoonnummer, e-mailadres, website en de logo van het bedrijf vermeld. Het visitekaartje is misschien ouderwets maar is nog steeds de snelste en makkelijkste manier om contacten te kunnen leggen.

  1. Heb ik een badge nodig tijdens het netwerken?

Hierover zijn er verschillende meningen. Een badge is handig om een gesprek te starten met iemand die u niet kent. Daarentegen kunnen mensen u ook ontwijken op basis van vooroordelen. Uw badge draagt u linksboven bij de schouder. Zo zit deze niet in de weg wanneer u uw gesprekspartner de hand schudt.

Hebt u geen antwoord kunnen vinden op uw vraag dan kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met ons. Ons contactgegevens kunt u terug vinden op onze contactpagina.